zaterdag 13 april 2013

Canvascrack : Herman here I come !


Na de frustratie omtrent de niet-selectie van Team Zonnebeke voor de opnames van de 'Slimste Gemeente' kon ik het niet laten om te bewijzen dat 'mijn kopje gecombineerd met mijn kennis' (of omgekeerd) wel TV-waardig is. Vandaar dat ik me inschreef voor de preselecties van enkele TV-quizzen. De eerste preselectie waarvoor ik werd uitgenodigd was de Premiejagers. Samen met mijn dochter trok ik op 28 februari naar Brussel om er in de kantoren van de Filistijnen de schriftelijk proef in te vullen. Deze bestond uit het beantwoorden van de vragen uit een willekeurige (of fictieve?) aflevering van de Premiejagers, premies incluis. Voor zowel mijn dochter als ik verliep dit zeer voortreffelijk en ook het gesprek nadien (dat werd opgenomen met een handcamera) deed ons het beste vermoeden. Het wordt echter wachten tot mei vooraleer we te weten komen of we al dan niet het kleine scherm halen.

Bij de Canvascrack volgde 'de witte rook' zeer snel na mijn deelname aan de preselectie. Maandag laatsleden (8/4) pas de selectieproef afgewerkt en op vrijdag kreeg is reeds te horen dan ik 'was opgenomen in het bestand van geslaagde kandidaten'. Of het de opnames van dit seizoen of het volgende worden, was nog niet duidelijk maar dat ik oog in oog kom te zitten met de grote Herman Van Molle, daar bestaat geen twijfel over.  Dit samen met het nieuws dat Ronkedoor weer wat opschuift richting top 200 in de Vlaamse Quizranking (van 253 naar 238), zorgde toch nog voor enkele positieve noten in mijn voor de rest quizvrij weekend. Iets meer over de selectieproef. In een eerste fase moesten 40 typische Canvas-crack vragen worden beantwoord: multiple choice en (gelukkig) zonder. Van de 27 kandidaten haalden er slechts 10 de volgende ronde (en dat was blijkbaar in vergelijking met andere selectiemomenten nog vrij veel!). Die ronde bestond uit een gesprek op basis van de gegevens die werden aangereikt bij de kandidaatsteling, niks wat betreft kennisvragen dus in deze fase. Opmerkelijk was dat het gesprek met drie kandidaten tegelijkertijd werd gevoerd en dat interactie tussen de kandidaten onderling toegelaten was. Dat bracht met zich mee dat ook dit onderdeel zeer relaxed en ongedwongen verliep. 

Wat het meeste opviel bij beide selectieproeven is dat de sfeer zeer gemoedelijk was. Niks om je druk of zenuwachtig over te maken. Ik kan het alvast iedereen aanraden om haar/zijn kans te wagen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten