zondag 16 maart 2014

Atheneum-quiz, Diksmuide, zaterdag 15 maart 2014


Wie eens een Olifant die zich voelt als een vis in het water wou zien moest gisteren (lees 14/3) in Diksmuide zijn. De quiz die we er kregen voorgeschoteld was er één die op een tiental vragen (van de 200) na en mits enige zin voor overdrijving eind vorige eeuw leek te zijn opgesteld. Gevolg : zilver voor de Olifant met 161,5 punten en brons voor B.E.F.! met 160 punten (goud was voor een ongenaakbaar '4 zonder stuurman' met een monsterscore van 181 punten). De avond voordien op de Ieperse Atheneumquiz, een meer eigentijdse quiz, was de uitslag nog : 1. B.E.F.! : 167 punten en ... 15. Olifant : 141,5 punten. De inbreng van de leraren klassieke talen en geschiedenis in het samenstellen van de Diksmuidse quiz leek heel bepalend te zijn geweest, terwijl die van informatica/multimedia en (moderne) muziek duidelijk hun kat hadden gestuurd ...

Zonder uitvluchten te willen zoeken was de 'overwinning' van de Olifant op B.E.F.! eigenlijk te herleiden tot 1 ronde, namelijk de Rome-ronde. Die was voor één van de Olifanten (een gepensioneerde leraar voor wie Italië in het algemeen en Rome en het Latijn in het bijzonder geen geheimen meer schijnen te hebben) een echte speeltuin. Gevolg : op één ronde tijd keek B.E.F! tegen een achterstand van 5 punten op de Olifant aan. Straffer nog: dankzij deze Rome-ronde klokten de Olifant en 4 zonder stuurman bij de eerste projectie van de stand af op een gelijk aantal punten (36 op 40). 

Was de Diksmuidse quiz een slechte quiz? Helemaal niet, hij lag de Olifant gewoon beter dan B.E.F!. De organisatie was quasi perfect: een jong en dynamisch team die de blaadjes ophaalde en ons op tijd en stond van drank voorzag, een rechtvaardige jury die zich de naad uit het lijf werkte, een presentatrice met een aangenaam stemgeluid, een meer dan degelijke geluidsinstallatie en een deftige powerpoint. Meer moet dat niet zijn zou je denken ... Helaas! De quiz schoot eigenlijk gewoon zijn doel voorbij. Hij mocht dan wel zijn aangekondigd zijn als een C/D quiz, in de zaal zaten slechts een handvol ploegen die ik rijp acht om een echte C/D-quiz te spelen. Gevolg : de helft van de ploegen (19 op 38) haalden de helft niet. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een (school)quiz ...

Een klein voorbeeldje van hoe het anders kan: als je dan persé met 'Elektra' wat antieke cultuur in je quiz wil 'smokkelen', vraag dan niet alleen naar de tragedie van Sophocles maar projecteer ook een foto van pakweg Carmen Electra. Zo maak je de quiz al heel wat toegankelijker zonder dat je als organisator afbreuk moet doen aan het tentoonspreiden van je culturele bagage.
Er werd gepoogd om de quiz toegankelijk te maken dankzij linkenrondes, een initiatief dat ik steeds toejuich. Zo was er de cijferronde, iedereen kan immers tellen van 1 tot 10. Nu ja dat kunnen tellen helpt voor de meeste ploegen niet veel als je voor het cijfer 4 wordt geconfronteerd met een vraag naar de 'Guadalquivir'. Nu kun je zeggen: er moeten toch wat moeilijker vragen worden gesteld om het kaf van het koren te scheiden. Volledig akkoord, maar het verschil tussen ploeg 1 en ploeg 2 in de eindrangschikking hoeft toch echt geen 20 punten (dus 10% van de antwoorden!) te bedragen?
De quizsamenstellers hadden bij momenten ook last van 'linkendwang'. Hoe verklaar je anders vragen naar/rond 'sotterniëen', 'het zotte geweld' en het logo van de week van de smaak van 2013?
Nog een voorbeeldje van hoe ik vind dat het niet moet in een quiz voor een breed publiek: in het fotobalkje boven zie je een zwart-wit foto van een wereldkampioen (tip: het is niet die met de snor en hij zat in een fotoreeksje met ondermeer Erwin Vervecken, Marianne Vos en Fabian Cancellara). Graag zijn naam (reageren kan via deze blog en wie het antwoord niet weet kan terecht bij de afdeling 'Zoeken op afbeelding' van Google) ...

Wat hebben we geleerd? De aventijn is de naam van de Romeinse heuvel waar keizer Decius zijn thermen liet bouwen, de mercuriale is de openingsrede van het gerechtelijk jaar, Turijn ligt in Piemonte en Milaan in Lombardije, de efemeriden zijn tabellen die te maken hebben met de beweging van hemellichamen en worden gebruikt om een reeks van toekomstige tijdstippen te bereken, R.L. Stevenson schreef Dr. Jekyll & Mr. Hyde (geef mij maar 'Treasure Island'), de Texelaar en de Ardense voskop zijn schapen, de huidige hertogin van Alva (of Alba) draagt volgens het Guinness Book of Records meer adellijke titels dan wie dan ook ter wereld, paus Julius II (een delle Rovere die het veel aan de stok had met de Borgia-clan) profileerde zich als de kunstpaus bij uitstek (ik dacht dat die eer ging naar Leo X, een de Medici), het One World Trade Center zal symbolisch (Onafhankelijkheid USA) 1776 voet hoog zijn en Ouverture 1812 van Tjaikovski werd gecomponeerd ter herinnering aan de Russische overwinning op de troepen van Napoleon (en in feite het begin van zijn einde).
Nog even 2 fotovragen in herinnering brengen: de eerste (Duitse) gifgasaanvallen hadden plaats in 1915 en vanaf 1917 gebruikten de Duisters volop mosterdgas in de omgeving van Ieper (de getoonde foto blijkt echter in 1918 genomen te zijn nabij Bethune ...) terwijl de Amerikanen de Vietnamese bevolking decimeerde met napalm vanaf 1965 (de getoonde foto blijkt echter van 1972 te dateren ... ).
De vragen waren sowieso al pittig (ik had een briefje vol maar ik vind het niet meer terug) en tijdens elke voorgelezen ronde moest je nog een tafelronde oplossen  ...

De punten ... Ik ga er mij makkelijk van af maken: gezien dit een C(/D) quiz was valt deze quiz buiten het bestek van deze blog. Toch wil ik de organisator van deze quiz op het hart te drukken volgend jaar een makkelijkere en meer eigentijdse quiz te programmeren (tip: ga eens te rade bij het VTI van Diksmuide). De helft van de ploegen/'leerlingen' die minder halen dan 50% ... ik hoop dat jullie leerkrachten nooit zullen geconfronteerd worden met dergelijke klas! En zorg volgende keer voor koffie ... de cafeïne zal ons deugd doen en de opbrengst voor de Rome-reis zal (veel) groter zijn. En voor dit laatste deden we het toch ... of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen