zondag 20 maart 2016

Piranha-quiz, Oostende, zaterdag 19 maart 2016


Voor de derde keer namen we deel aan deze Piranha-quiz en dit enkel en alleen uit sympathie met de opsteller ervan, want deze quiz ligt ons van geen kanten. Een orgie van B en C-vragen laten wij van B.E.F! immers liever aan ons voorbijgaan en ons in een dergelijk spervuur van moeilijke vragen 'meten' met de 'cream of the crop' van het West- en Oost-Vlaamse quizgild interesseert ons al helemaal niet. Wel zeer leuke fototipronde en ook de fotorondes waren, ook al vonden we de acrosti- en telestichons langs geen kanten, voor een ploegje als B.E.F! best speelbaar. Alleen vind ik dat een fotoronde moet kunnen zonder bijkomende mondelinge uitleg bij bepaalde foto's en bijkomende foto's die enkel op het scherm te zien zijn. Idem dito voor de finaleronde, niveau was goed, maar een apart blad met uitleg bij dergelijke ronde zou moeten kunnen worden vermeden.

Ondanks dat het bij ons aan tafel totaal niet liep* sleepten we ons nog naar de 9de plaats. En moesten we de jury niet hebben gemeld dat we een pak punten teveel hadden gekregen in de voorlaatste ronde dan waren we, mits wat meer scherpte, concentratie en een positievere instelling in de laatste ronde, wellicht nog de Vuile Kletsers voorbijgesneld. Maar we konden die sympathieke bengels toch geen twee keer op één weekend een poepje laten ruiken ... 

Wat de verdere bespreking van deze quiz betreft zou ik er mij kunnen vanaf maken met een 'copy paste' van mijn blogbijdrage van vorige editie. Dat zal ik natuurlijk niet doen, vandaar dat ik direct overga tot de rubriek 'Wat hebben we geleerd?'. Ik maakte een selectie van de voor mij 10 interessantste. Noo-noo is de naam van de stofzuiger van Po en co (voor gewezen Teletubbies-kijkers als ik eigenlijk ook een driekwart binnenkopper),  Alice Nahon kijkt graag in 't eigen hert (Avondliedeken ... tja, ook al een driekwart binnenkopper voor iemand die opstaat en gaat slapen met Engelman's Ambrosia, een ode aan Vera Janocopoulos), de bolderik is een plant die wat mij betreft nogal goed lijkt op de koekoeksbloem, laconium (net als 'laconiek' afgeleid van Laconië) is een Grieks zweetbad, Fa'afafine is de naam van de Samoaanse 'third genders', de megalodon is een soort reuzenhaai uit de tijd dat de dieren nog konden spreken, de coaster is een klein zeehandelsschip en een busje van Toyota, de held uit de film 'The Walk' heet Philippe Petit, Dumas is niet enkel de naam van de schrijver van de '3 musketiers' maar ook die van een goed haar boterham verdienende Zuid-Afrikaans/Nederlandse kunstenares (in onze fotoband kozen we voor één van haar minder 'erotische' werken) en als je Engels aandoende landschapsschilderijtjes uit de 18de à 19de eeuw onder ogen krijgt, wees dan maar zeker dat die van John Constable zijn.

*Ik schat het aantal gemiste 'binnenkoppers' (lees: haalbare vragen/antwoorden die we allemaal aan ons lieten voorbij gaan) op minstens 10 met de nabij Mekka gelegen berg Arafat , het mexicaanse dodenfeest Dia de los muertos (naar aanleiding van dewelke ik de animatiefilm 'The book of love' toch even in de kijker wil zetten), Steven 'Low impact man' Vromman en de kleur mauve (de Malva sylvestris of groot kaasjeskruid zal ook bij mij van mei tot september weer heel wat kleur brengen in de tuin) als de minst gênante. Metheen ipv etheen, Ona i.p.v. Onan (in een  de 'simpele' kop en staart-ronde en wetende dat het te maken had met onanie), Kaptur (bestaat niet eens ... Captur wel) i.p.v. Kajar , Ice cube i.p.v. Ice-T, het gewoonweg niet aandachtig lezen van de instructies bij de finale ronde met als gevolg het niet opschrijven van Xanadu scoren al wat hoger op mijn gênantheids-schaal. Maar qua gênantheid ongetwijfeld de 'cream of the crop': Jimmy Speedboot i.p.v. Joe Speedboot ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten